Jdi na obsah Jdi na menu
 


14. 3. 2012

Proč mám nechat pokřtít své nemluvně?

a.jpg„Nevíte snad, že všichni, kteří jsme pokřtěni v Krista Ježíše, byli jsme pokřtěni v jeho smrt? Byli jsme tedy křtem spolu s ním pohřbeni ve smrt, abychom - jako Kristus byl vzkříšen z mrtvých slavnou mocí svého Otce - i my vstoupili na cestu nového života.“ (Římanům 6:3-4)

Nebudu tady dělat žádnou celistvou obhajobu toho, proč jsem přesvědčen, že křest nemluvňat je biblický. Chci jen zmínit jednu stručnou odpověď na tuto otázku. Takže se nebudu zabývat komplexními teologickými rozbory, ani se nebudu dívat na historické záznamy, které se nám zachovaly z prvotní církve, ani nebudu zmiňovat další podpůrné důkazy hovořící pro křest nemluvňat. Pokud máte zájem o celistvější pohled, doporučuji sérii bratra pastora Marka Říčan z minulých ročníků časopisu Přítel.

V konfirmační příručce se objevuje otázka podobná té naši: „Proč v naší církvi křtíme i malé děti.“ A nalezneme tam i odpověď, která začíná slovy: „Činíme tak proto, že i ony potřebují Boží milost.“ Tato věta spojuje křest dětí jednoznačně se základními pilíři reformace a hlavně se spasením z milosti. Vlastně to znamená, že pro všechny, i pro děti platí, že potřebují Boží milost, jinými slovy, potřebuji se znovu narodit. Každý člověk, i nemluvně, potřebuje dostat od Ježíše nový život, abychom tak s Ním mohli strávit věčnost. To je ta Boží milost, kterou všichni potřebujeme. Někdo se může ptát, kde je ta spojitost se křtem. Luther v Malém katechismu mluví o užitku křtu: „Křest působí odpuštění hříchů, zachraňuje od smrti a ďábla, dává věčné spasení všem, kdo v to věří…“ Vyznáváme, že právě skrze křest vírou přijímáme odpuštění hříchů a věčný život.  

Když apoštol Petr kázal svoje první kázání o letnicích, mnozí byli zasažení, tedy usvědčeni ze svých hříchů, a ptali se, co mají dělat. Petr jim odpověděl: "Obraťte se a každý z vás ať přijme křest ve jménu Ježíše Krista na odpuštění svých hříchů, a dostanete dar Ducha svatého." (Skutky 2:38) Je zde řeč o tom, že křest je na odpuštění hříchů a také že v něm přijímáme Ducha svatého. A právě proto křtíme. A právě proto křtíme i děti, protože i ony potřebují odpuštění hříchu a Ducha svatého.

Mnozí by ale v tomto bodě namítli, že ony ještě nemají rozvinutý intelekt ani vůli. Jinými slovy, nemluvňata Boží věci nechápou a ani se nedokáží rozhodnout. Otázkou samozřejmě je, zda potřebujeme intelekt a vůli ke spasení. V Božím slově vidím, že nikoli. Ano, i v tom zmíněném kázání Petra je psáni, že se mají obrátit, jinými slovy, že mají činit pokání. A to přece nemluvňata neumí. Takže by se dle některých křtít neměla. Ale musíme si uvědomit, že Pavel nekáže k nemluvňatům, ale k lidem s intelektem a vůlí. Je to slovo do konkrétní situace. Člověk s vůlí a intelektem musí z Boží milosti prožít pokání a potom přichází křest.

Když apoštol Pavel hovoří obecně, tak říká, že to jediné, co potřebujeme je Boží milost.  Spaseni jsme z milosti. A Boží milost nepotřebuje ani náš intelekt ani naši vůli. A právě proto mohou být spasena i nemluvňata nebo třeba mentálně hendikepovaní lidé. Je to Bůh, který nás činí schopnými Mu věřit a může to učinit v každém věku. Žalmista David říká: „Ty jsi mě vyvedl z života matky, učinil jsi mne doufajícím v tebe, když jsem byl u jejích prsou. Na tebe jsem odkázán už z lůna, z života mé matky ty jsi můj Bůh.“ (Žalm 22:10-11, vlastní překlad)

Uzavřu tedy danou otázku tím, že vyznávám, že jsem nechal pokřtít své děti, protože vím, že potřebují Boží milost. Vím, že je Nebeský Otec ve křtu přijal a vím, že jak mé děti, tak já potřebuji i nadále růst v poznání a ve vydání se našemu Spasiteli, Pánu Ježíši Kristu. A o to se modlím!

(Článek byl napsán pro časopis Idea č.46)

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Re: Re: Bůh mě ve křtu přijal?

Michal, 18. 6. 2015 12:10

Dobrý den, děkuji za názor i zkušenost. K tématu křtu dětí, už tady bylo napsáno dost, tak už se nebudu k tomu vracet. Jen bych se zeptal, co s tím má společného papež? To jsem z Vašeho komentáře nějak nepochopil.

Co má společného světlo s temnotou, kázat evangelium katolíkům ano ale jak je psáno jejich zbožnost je jenom naučeným příkazem.

Dana, 16. 6. 2015 13:56

2 Timoteovi 3:5 ... budou se tvářit jako zbožní, ale svým jednáním to budou popírat. Takových lidí se straň.

křest

Arko, 11. 6. 2013 9:35

Zdravím Vás
Nechci se pouštět do delší polemiky, protože sám píšete, že se nejedná o celistvou obhajobu..
- myslím si, že zde posloupnost co se týče pokání, spasení a křtu je (viz i to co kázal Jan Křtitel...)
- Bůh přijme člověka na základě pokání a né na základě křtu. Pokud vezmu jiný pohled tak nás všechny tak trochu "přijal" a nabídl nám život tím, že udělal první krok
- osobně jsem přesvědčen, že pokud zemře malé dítě (takové, které ještě nemá svědomí aby rozeznávalo mezi dobrým a zlým) tak jde automaticky do nebe.
- argumentace ohledně kázání na letnicích ohledně "vůle a intelektu" a toho, že Pavel nekáže nemluvňatům (a odkud víte, že tam děti nebyly?)se mi nezdá ničím podložená. Mám pocit - možná se mýlím - že Luter v podstatě přejal praktiky křtu Katolické církve (zběžně jsem se podíval na http://en.wikisource.org/wiki/95_Theses a o křtu jsem tam nic nenašel) - protože v tom neviděl problém... a my to dnes automaticky obhajujeme.
- nemyslím, že jse správné argumentovat katechismem, protože pokud se bavíme o křtu - měli bychom argumentovat Bibli..
- kde je v Božím slově napsáno, že Bůh nepotřebuje intelekt a vůli (řeknu dobře, že naše rozhodnutí?) k našemu spasení. Pokud by to tak bylo byli by spasení všichni, protože je napsáno "Bůh touží aby všichni byli spasení" - toto neberte jako vyčerpávající argument.. na řadě míst je to, že se lidé mají pro Boha rozhodnout...
S pozdravem

Re: křest

Michal, 11. 6. 2013 10:49

Díky za "prozrazení" identity. Je to spousta podnětů. Na něco z toho odpovídám zde: https://klus.estranky.cz/clanky/powerpoint/krest-a-znovuzrozeni.html
Zbytek necháme na osobní kontakt, protože těch podnětu tady byla obrovská spousta a můj příspěvek by musel být delší než ten původní článeček.

doplnění

Arko, 11. 6. 2013 9:46

ještě doplnim
- ze zkušenosti vím, že mnohdy jde diskusi a polemikou obhájit hodně věcí..... četl jsem diskuse ohajující celibát ... ano v konečném důsledků se k tomu nějak autor dohrabal (já to sice nepochopil) ale bylo to opravdu zamotané. Bible je psána ve své podstatě někdy velmi jasně a srozumitelně (pozor nechci puašalizovat, ani netvrdím, že vše vím) a my jsme mnohdy ti, kteří si ji potřebujeme ohnout na svůj zbůsob myšlení (píšu obecně...) Mám-li z toho udělat závěr, tak pravdivý pohled na danou věci je zpravidla ten nejjednodušší a s potřebou nejmenší argumentace a interpretace (př. ten celibát byl ohajován snad na 2 A4kách)

Rozhodně je úžasné vidět, že vedete své děti celým srdcem za Bohem
S pozdravem

Chronologie

Pepa, 25. 3. 2012 7:58

Kdo uvěří a pokřtí se, bude spasen. Nemám nic proti tomu, když se pokřtí dospívající předtím, než jdou ke konfirmaci. Měla by být zachována chronologie biblického postupu. Pokud je tomu jinak, nelze to považovat za legitimní křest.

Re: Chronologie

Michal, 26. 3. 2012 16:29

Zdravím Vás Pepo, respektuji Váš názor, přesto si myslím, že tady vnášíte do textu něco, co tam není. Ježíš tady totiž neříká, že člověk musí nejdříve uvěřit a potom se nechat pokřtít. Neříkám, že to tak v tomto typu vět nemůže být. Ale rozhodně nemusí. Dovolte příklad. Jako rodič řeknu: Kdo si uklidí pokoj a udělá úkoly, může se večer dívat na večerníček. V tomto typu neříkám nic o chronologii postupu. A já jsem přesvědčen, že stejně je tomu i u Marka 16:16. Takže říci na základě tohoto verš, že křest nemluvňat není legitimní, považuji přinejmenším za chybné. Nemám pravdu? Obecně považuji za nebezpečné, když textu nutíme význam, který tam není. Každopádně moc děkuji za reakci a přeji Vám hodně radosti ze studia Božího slova.