Poznáváme Ježíše
AUDIO verzi kázání včetně jednoho svědectví navíc naleznete ZDE.
Občas se mi stane, že začnu večer
dětem číst nějaký biblický příběh a děti na to reagují: „Ale to už známe!“ Dnes
budeme mluvit o křtu Ježíše Krista a možná mnozí taky říkáte: „To už známe!“ Ale
zaposlouchejme se znova do těchto slov, připomeňme si, co se stalo, a hledejme
odpověď na to, co to znamená pro nás.
Tu přišel Ježíš z Galileje k
Jordánu za Janem, aby se dal od něho pokřtít. Ale on mu bránil a říkal:
"Já bych měl být pokřtěn od tebe, a ty jdeš ke mně?" Ježíš mu
odpověděl: "Připusť to nyní; neboť tak je třeba, abychom naplnili všechno,
co Bůh žádá." Tu mu již Jan nebránil. Když byl Ježíš pokřtěn, hned
vystoupil z vody, a hle, otevřela se nebesa a spatřil Ducha Božího, jak
sestupuje jako holubice a přichází na něho. A z nebe promluvil hlas: "Toto
je můj milovaný Syn, jehož jsem si vyvolil." (Matouš 3:13-17)
Ten
příběh, který jsme četli, lze rozdělit do tří části, nad kterými se chci
společně s vámi zamyslet.
1. Rozhovor Ježíše s Janem
V adventu jsme mluvili o
narození Jana Křtitele, o Vánocích jsme si připomínali narození Ježíše Krista.
Minulou neděli jsme si připomněli jedinou epizodu z mládí Ježíše Krista.
Ten dnešní text hovoří o Ježíši a Janovi, když jim bylo kolem 30 let. Co se
stalo mezi tím, nevíme.
Vidíme tady Jana Křtitele, který
je aktivní ve službě. Nejjednodušší bude, když si jeho službu přiblížíme tím,
že přečtu několik veršů ze začátku třetí kapitoly: „Za těch dnů vystoupil
Jan Křtitel a kázal v Judské poušti: "Čiňte pokání, neboť se přiblížilo království
nebeské." To je ten, o němž je řečeno ústy proroka Izaiáše: 'Hlas
volajícího na poušti: Připravte cestu Páně, vyrovnejte mu stezky!' Jan měl na
sobě šat z velbloudí srsti, kožený pás kolem boků a potravou mu byly kobylky a
med divokých včel. Tehdy vycházel k němu celý Jeruzalém i Judsko a celé okolí
Jordánu, vyznávali své hříchy a dávali se od něho v řece Jordánu křtít.“
(Matouš 3:1-6)
Janův vzhled a jeho stravovací
návyky byly určitě velmi nezvyklé, ale ne úplně ojedinělé. Víme, že v té
době byly na území Judska podobné skupiny, tzv. esenové. Dokonce i Janovo
poselství nebylo úplně ojedinělé, protože těch, kdo volali k pokání, také
pravděpodobně bylo více. Ale to, co bylo na Janovi specifické a jedinečné bylo
to, co veřejně říkal o příchodu Mesiáše: „Já vás křtím vodou k pokání; ale
ten, který přichází za mnou, je silnější než já - nejsem hoden ani toho, abych
mu zouval obuv; on vás bude křtít Duchem svatým a ohněm.“ (Matouš 3:11)
Jan veřejně volal k pokání a
předpovídal, že přichází někdo větší. Jan Křtitel byl člověkem, předpovězeným
ve starém zákoně. Byl tím, kdo připravoval cestu Páně.
K tomuto známému Janovi
přichází v té době ještě neznámý Ježíš. Stejně jako mnozí jiní, i On
přichází, aby byl pokřtěn. Nevíme, zda se Jan s Ježíšem někdy potkali
osobně. Víme, že jejich matky byly příbuzné, ale nevíme o jaký příbuzenský stav
šlo. Jednoznačně o sobě Jan s Ježíšem museli vědět, Ježíš byl určitě
informován o službě Jana Křtitele. Jan pravděpodobně věděl, co andělé říkali o
narození Ježíše.
Z reakce Jana Křtitele
vidíme, že okamžitě rozpoznal, s kým má tu čest. Přestože byl ve své době
jednou z nejvýznamnějších figur regionu, říká toto: „Já bych měl být
pokřtěn od tebe, a ty jdeš ke mně?“ (v.14). Jan neříká: „Ahoj, jsem tak
poctěn, že chceš být pokřtěn právě mnou. Udělal jsi mi takovou radost.“ Jan
říká: „Já bych měl být pokřtěn od tebe, a ty jdeš ke mně?“ (v.14).
Jan
poznal, že Ježíš je Mesiáš, Spasitel světa. Jak čteme v Janovu evangeliu
(to napsal apoštol Jan, nikoli Jan Křtitel), Jan do té doby neznal Ježíše jako
Mesiáše. Přesto v Ježíši viděl Mesiáše. A to, co se stalo jen o pár minut
později, jeho přesvědčení jen potvrdilo.
2. Křest Ježíše
Ježíš
přichází s konkrétním plánem. Chce se nechat pokřtít. Dovolte alespoň
několik slov k Janovu křtu. Janův křest samozřejmě nebyl shodný
s křesťanským křtem. Křesťanství ještě ani neexistovalo. Janův křest byl
důsledek jeho kazatelské aktivity. Ústřední myšlenkou Janova kázání bylo volání
k pokání, protože přichází Mesiáš. Představuji si to skoro tak, jak vypadají
dnešní evangelizační setkání. Jan káže a jak ukončí svou zvěst, tak se zeptá:
„Je tady dnes někdo, kdo bych chtěl činit pokání ze svého hříchu, kdo by se
chtěl stán Hospodinových následovníkem a vydat Mu svůj život?“ A ty, kdo řekli
ano, zval, aby přišli dopředu a byli pokřtěni. Nešlo jen o lítost nad hříchem.
To by je poslal do chrámu, aby tam obětovali za svůj hřích. Šlo o pokání a vrácení
se zpět k Hospodinu.
Proč
se ale v tom případě dává pokřtít Ježíš? Vždyť víme, že On od Boha
neodešel a ani se nedopustil žádného hříchu? Potvrzuje nám to třeba list Židům,
kde čteme: „Vždyť na sobě zakusil všechna pokušení jako my, ale nedopustil
se hříchu.“ (Židům 4:15) Tak proč se dával křtít? To je nesmírně důležitá
otázka. Přemýšleli jste někdy o tom?
Dovolte,
že použiji jednu ilustraci. Představte si, že máte lavor a v tom lavoru
čistou vodu a hadr. V tom lavoru umyjete nádobku od použitého černého
motorového oleje. A teď budete ten hadr chtít ještě na něco použít. Uchopíte ho
za růžek a pomalu ho z té vody budete vytahovat. Jak ten hadr bude
vypadat? Povrchové napětí způsobí, že většina toho oleje zůstane na tom hadru.
Křest
také symbolizuje umytí. Ten Janův křest symbolizoval, že nás Bůh obmývá od naší
špíny. A Ježíš do té špíny vstoupil, aby ji vzal na sebe. Toto je význam
Ježíšova křtu. Je to počátek Ježíšovy služby, kdy On přišel, aby vzal tu mou a
tvou špínu na sebe. Apoštol Pavel řekl: „Toho, který nepoznal hřích, kvůli
nám ztotožnil s hříchem, abychom v něm dosáhli Boží spravedlnosti.“ (2.Kor
5:12)
Když
Jan v pokoře nechce Ježíše pokřtít, připomíná nám to Petra, který odmítá,
aby mu Ježíš obmyl nohy. Ale když Petr pochopil, že tady jde o spasení, nic už
nenamítá. Stejné je to i u Jana Křtitele. Ježíš se k němu obrací a říká: „Je
třeba, abychom naplnili všechno, co Bůh žádá.“ (v.15) Jan pochopil, že jde
o spásné dílo a už nic nenamítá. Tady v skutku začíná Kristovo
vykupitelské dílo, které bylo dokončeno o několik let později na golgatském
kříži.
Luther říká, že tady končí starý zákon, končí
éra proroctví, která ukazují na Kristův příchod, začíná naplnění těchto
proroctví. Ježíš Kristus na sebe bere tvou a mou špínu.
3. Hlas z nebe
To,
že Ježíš se ujímá své vykupitelské služby, je potom potvrzeno i následujícími
událostmi a slovy. Dovolte, že znovu přečtu ten text: „Když byl Ježíš
pokřtěn, hned vystoupil z vody, a hle, otevřela se nebesa a spatřil Ducha
Božího, jak sestupuje jako holubice a přichází na něho. A z nebe promluvil
hlas: "Toto je můj milovaný Syn, jehož jsem si vyvolil. "“ (v.16-17)
Sestoupení
Ducha svatého symbolizuje pomazání Duchem svatým. Pomazání bylo symbolem toho,
že se osoba ujímá svého nového úkolu. Ježíš se také ujímá svého úkolu. Ujímá se
úkolu, aby byl Spasitelem světa. Ujímá se úkolu, aby se pro nás stal tím
nejvyšším Prorokem, Veleknězem a Králem.
Dovolte
ještě několik krátkých komentářů. Nejprve pár slov ke slovu „vyvolit“. Bůh
řekl: „Toto je můj milovaný Syn, jehož jsem si vyvolil.“ (v.17) Ono nám
to skoro zní, že si Pán Bůh řekl, no chlapče, byl jsi slušný, choval ses dobře,
tak já tě na tu práci beru. Tak tomu určitě nebylo. Bůh nevyvolil Ježíše za
jeho zásluhy pár minut před křtem, ale vyvolil Jej před stvořením světa (Jan
17:24).
To
druhé, co bych ještě chtěl připomenout, je ten fakt, že tady v tomto textu
se nám objevuje celá Boží trojice. Ježíš je křtěn, Bůh Otec z nebe
promlouvá a Duch svatý sestupuje ve formě holubice. Jeden Bůh zjeven ve třech
osobách.
A
do třetice bych chtěl zmínit ta otevřená nebesa. Otevřená nebesa symbolizují,
že Bůh jedná se svým lidem. Bůh zahajuje svůj spásný plán. Bůh říká, že tento
Ježíš je Jeho Syn, to je ten Mesiáš.
Tak
co jsme se to dnes dověděli o Ježíši? Dověděli jsme se, že je Mesiášem, který
přišel, aby nás vykoupil, přišel, aby na sebe vzal naši špínu. Jak se zbavujete
své špíny? Setkal jsem se s lidmi, kteří mi řekli: „Já už jsem toho
pokazil tolik, že mi už Bůh neodpustí.“ Někteří z nich to chtěli úplně
vzdát, protože nenašli žádný smysl života. Jiní se zásadním způsobem změnili,
usilují žít, jak to říká Ježíš, ale nevěří, že jim může být odpuštěno.
Další
skupina lidí jsou lidé, kteří tu svou špínu maskují. Snaží se to překrýt.
Někteří se snaží dělat něco, aby ta jejich špína nebyla vidět. Například se
postaví k ještě špinavějším lidem, aby v porovnáni s nimi
vypadali dobře. Takový člověk, když slyší o svém hříchu, tak řekne: „Ale
podívejte se na toho, jak žije on. A mu nic neřeknete.“
Další
lidé si svou špínu uvědomují a hledají, jak ji odstranit. Řešení hledají
v nějakém náboženství nebo v duchovním cvičení. Někteří si třeba
zajdou ke kartářce, aby jim řekla, kdy to jejich trápení skončí. Hledají všude
možně, ale nenacházejí. Určitě je dobré hledat. Nedávno jsem přišel
k počítači a viděl, že v internetovém vyhledávači byla napsána
otázka: Jak odstranit skvrnu od ... (a dál si už to nepamatuji). Manželka hledala
rady, jak odstranit jednotlivé skvrny a funguje to. A tak jsme třeba zjistili,
že ruce od inkoustu nebo podobných skvrn lze očistit za použití šťávy z rajčete.
Nebo jsme zjistili, že když rozlijete kávu, tak je dobré koberec nebo ubrus
posolit, aby to potom šlo dolů. Ale co očistí špinavé srdce? Jen jeden má tu
moc, Ježíš Kristus ukřižovaný. Ten, který byl pokřtěn ne proto, aby se zbavil
špíny, ale proto, aby nám ukázal, že přišel pro naši špínu. Přišel, aby za naši
špínu zemřel na Golgatském kříži. A my se na Něj můžeme spolehnout.
Kdybyste
byli špinaví a nevěděli o tom, chtěli byste, abych Vám to řekl? Pán Bůh nám o
naši špíně nemluví proto, aby nás ubil, ale proto, aby nás umyl. On chce,
abychom byli čistí, aby se lidé za námi ohlíželi ne proto, že vidí někoho
nechutně špinavého, ale proto, že vidí někoho nádherného.
Drazí
bratři a sestry, mám pro vás jednu výzvu. Pokud opravdu chcete být upozorněni
na vaši špínu a chcete, aby jste byli čisti, začněme se modlit o to, aby nám
Bůh ukázal, kde máme další skvrnu. Učiňme tento nový rok rokem, kdy se budeme
víc než před tím modlit, aby nám Bůh ukázal hřích, který nevidíme. Ne,
nemodlete se, aby vám Bůh ukázal, co je hřích toho či onoho člověka. Modlete se,
aby vám ukázal váš osobní hřích. A On opravdu ukáže. Věříte tomu? Pak tu mám
ještě jedno varování. Bůh většinou ukazuje přes druhé lidi. A když se tedy
modlíte, aby Vám Bůh ukázal Váš hřích, tak buďte připraveni, že to ukáže třeba
i přes člověka, který nám je nesympatický. Při jakémkoli napomenutí, při
jakékoli kritice si musíme položit tu otázku: Nenapomíná mne náhodou přes toho
člověka Bůh? Nemá ten člověk pravdu? Modleme se, aby nám Bůh ukazoval náš hřích
a prosme Ho, aby jej odpustil.
Dovolte
na konec jednu mou zkušenost. Ve čtvrtek ráno jsem četl Žalm 76. A tam se píše: „Učiňte slib a splňte jej Hospodinu, svému Bohu!“ (v.12) Já jsem se ptal, co
bych asi měl Bohu slibovat? Nic mne nenapadlo, tak jsem se prostě modlil, aby
mi Bůh v průběhu dne ukázal, co Mu mám slíbit. Večer jsem byl na
modlitebním setkání, které tento týden probíhaly a skrze zvěstované Boží slovo
jsem si uvědomil, co mám Bohu slíbit. Uvědomil jsem si, že na jedné straně mne
pořád trápí nedostatek času a na straně druhé toho času spoustu marně
proplýtvám. Pán Bůh mne obvinil z konkrétních situací, kdy plýtvám časem.
On odpověděl na mou modlitbu a já jsem Mu slíbil, že se v závislosti na
Jeho pomoci chci tuto oblast změnit. Modleme se všichni, aby nám Pán ukazoval
náš hřích. A buďme připraveni jej rozpoznat a pak jej také vyznat. Ježíš
sestoupil z nebe do naší špíny, aby ji na sebe vzal, aby za nás zemřel a
takto nás obmyl. Nechme se umývat i v tomto roce.