Rodina na úzké cestě
Audio záznam
naleznete zde.
Bratři a sestry, v Bibli nelézáme několik obrazů,
které nám jsou známější než ty ostatní. Například obraz Boha nebo Ježíš jako
dobrého pastýře. Nebo třeba známé podobenství o dvou stavitelích. Nebo třeba Ježíšovo
utišení bouře. To jsou texty, které dobře známé. Mezi ty nejznámější také patří
přirovnání života člověka k úzké nebo široké cestě. Dovolte, že si tento
známý text dnes připomeneme.
Vejděte
těsnou branou; prostorná je brána a široká cesta, která vede do záhuby; a mnoho
je těch, kdo tudy vcházejí. Těsná je brána a úzká cesta, která vede k životu, a
málokdo ji nalézá. (Matouš 7:13-14)
O tomto textu by šlo mluvit
z mnoha různých pohledů. Já však tento text využiji pouze jako jakousi
startovací pozici a chci se dnes společně s Vámi zamýšlet nad tím, jak
můžou naše rodiny jít po této úzké cestě.
Jsem
přesvědčen, že rodina jde úzkou cestou, pokud její členové jdou úzkou cestou.
Ale co je tou úzkou cestou? Jak se to stane, že se někdo dostane na úzkou cestu?
Toto spojení použil náš Pán Ježíš a zjevně zde hovoří o následování. Po té úzké
cestě jdou ti, kdo byli vykoupeni, kdo patří Ježíši Kristu a kdo Jej následují.
Jak je možné, že se člověk stane následovníkem Ježíše Krista? Je to možné jen
díky ohromné Boží milosti, ve které svatý Bůh zhlédl na hříšného člověka a ve
své lásce poslal svého Syna Ježíše Krista, aby na dřevě golgatského kříže
zaplatil za náš hřích. Ve své veliké milosti potom stvořil víru v životě
člověka, a tak člověk mohl pouze příjmout ten obrovský Boží dar, kterým je
odpuštění všech hříchů a věčný život.
Nicméně, tady nekončí úloha Boží
milosti. I to, že jsme schopní jít po té úzké cestě je Boží milost. Vždyť je to
úplně proti naši přirozenosti. Naše přirozenost nás totiž vede přesně naopak.
Vede nás na širokou, pohodlnou cestu. Vede nás tam, kde je jednoduché jít. Vede
nás tam, kde jdou všichni.
Boží milost nás však vede na cestu úzkou. A Boží slovo
říká, že tuto cestu málokdo nachází. Chtěl bych se s Vámi podělit o 3 důležité
principy potřebné pro to, aby rodina chodila po úzké cestě. A opět připomínám,
že to je možné jen díky Boží milosti.
1. Princip vzájemné odpovědnosti
Vyznávejte hříchy jeden druhému a modlete se jeden za
druhého, abyste byli uzdraveni. (Jakub 5:16)
Zde vidím jeden z velmi
důležitých principů života rodiny. Tento verš není samozřejmě napsán v kontextu
rodiny, ale v kontextu sboru. Jsme povoláni, abychom jako křesťané jeden
druhému vyznávali hříchy. Ale určitě o to víc to má být pravdou právě i v křesťanské
rodině, v manželství. Co tedy tento verš říká? Mluví o tom, že si máme vyznávat
své hříchy a modlit se jeden za druhého. Jak to tedy v praxi můžeme realizovat?
To základní je, abychom poznali naše hříchy a dokázali je pojmenovat. Hříchu
toho druhého si určitě všimneme velmi snadno, ale je třeba obrovskou moudrost,
abychom ne ně v lásce uměli poukázat. Mnohem důležitější je ovšem to,
abychom si vzájemně pomohli, abychom sami své hříchy a ne pouze hříchy toho
druhého.
Naše hříchy nám odhaluje Duch svatý především skrze
čtení Božího slova. Proto je tedy nesmírně důležité, aby si rodina udělala čas
na Boží slovo. Je důležité, aby ho spolu četla a dovolila Božímu Duchu, aby je
obviňoval z hříchu. Potom je důležité se z tohoto hříchu vyznat a to právě i před
dalšími členy rodiny. Samozřejmě je třeba citlivosti, co vyznávat před dětmi,
ale přesto jsem přesvědčen, že i naše děti potřebují slyšet a zažít, že činíme
pokání.
Otevřeně vyznat jeden před druhým své hříchy je
nádherným nástrojem, který Bůh použije k tomu, aby nás měnil jako jednotlivce,
ale také k tomu, aby posiloval naši vzájemnou důvěru. Je nesmírně důležité, aby
si především manželé věřili natolik, že jeden před druhým přiznají své pády a
poklesky a vyznají je. Neexistuje lepší ochrana manželství a rodiny, než ta,
když si vyznáváme i malé hříchy. Pak nás Bůh mnohem lépe ochrání před velkými.
Své rodině mohu vyznat konkrétní situace, kdy jsem byl lenivý, závistivý, nepoctivý,
nahněvaný nebo cokoli jiného. Vnímavá rodina odpouští a povzbuzuje.
A potom je tady ta druhá část toho verše, která mluví
o modlitbě. Po rozpoznání hříchu je opravdu čas na modlitbu, na modlitbu pokání
a na druhé straně na modlitbu přímluvnou za ostatní členy rodiny. Takové
modlitby nemohou být pouze něčím výjimečným, takové modlitby potřebujeme
pravidelně. Společný život v pokání a společná modlitba jsou úžasné Boží dary,
které způsobují, že zůstáváme na úzké cestě.
2. Princip vzájemné úcty
Milujte se navzájem bratrskou láskou, v úctě dávejte
přednost jeden druhému. (Římanům 12:10)
Apoštol Pavel vyzývá čtenáře, aby
jeden druhého ctili a dávali si navzájem přednost. To je opět možné jen díky
Boží milosti. Přirozené je, že se budu starat sám o sebe a že mi půjde o moje
já. Ale Boží milost působí, že se máme v úctě a takto jdeme úzkou cestou.
Žít ve vzájemné úctě znamená
postavit hradbu sobectví. Sobectví je to, co rozbíjí rodiny. Sobectví se
projevuje tím, že jednotlivci chtějí za každou cenu prosadit svou. Vzájemná
úcta se naopak projeví tím, že se budu zajímat, jaké má přání a touhy ten druhý.
Vzájemná úcta znamená, že nebudu prosazovat za každou cenu to, co se líbí mně,
ale budeme společně hledat to, co slouží nám všem.
Mnohokrát už jsem slyšel pláč
manželek, jejichž manželé byli sobci, kteří svůj koníček postavili jako
prioritu svého života. Všichni se jim museli přizpůsobit. Mnohokrát už jsem se
setkal s muži, kteří byli bez názoru, neaktivní a rezignovaní, protože
všechno doma řídila manželka. Dávejme si vzájemně v úctě přednost.
Toto je opět princip, který se
dnes moc nenosí. Dnes jsou slavní ti, kdo jsou průbojní, silní, vytrvalí,
prostě ti, kdo si prosadí svou. Ti, kdo se vzdají svých možností ve prospěch
druhých jsou považováni za slabochy. Jenže přesně toto udělal Kristus na kříži.
Vzdal se svých výhod, zemřel za nás a vydobyl nám slavné spasení. Dal nám tak
zároveň přiklad obětavosti a lásky k druhým. Kéž bychom z Boží
milosti alespoň z části uměli následovat Jeho příklad.
3. Princip vzájemné služby
Každý
ať má na mysli to, co slouží druhým, ne jen jemu. (Filipským 2:4)
Třetím a posledním principem,
který bych chtěl zmínit je princip vzájemné služby. Přirozeně máme tendenci
starat se především o svoje vlastní blaho a dělat věci, ze kterých něco budeme
mít. Biblický princip je jiný. Biblický princip pro rodinu je jiný. Pán Bůh nás
volá k tomu, abychom se stali služebníky. Touží po tom, abychom byli těmi, kdo
naplňují potřeby našich rodinných příslušníků. To se projevuje především tím,
že se vzepřeme naší přirozené lenivosti a uděláme pro druhé o něco víc.
Projevuje se to tím, že si naložíme něco z břemene, jenž nesou ostatní členové
rodiny. Prostě a jednoduše hledáme, jak bychom mohli v lásce sloužit tomu
druhému.
Každý člen rodiny je volán, aby
přemýšlel, jak může v lásce sloužit tomu druhému. Co mohu udělat pro svou
manželku, pro své děti? Jak jim mohu pomoci? Jak jim mohu sloužit? To jsou
důležité otázky, které si potřebujeme pravidelně dávat.
Ano máte pravdu, lehce se to
řekne, těžko se to realizuje. Ale vzdát to je to nejlehčí. Boží vůli je,
abychom zápasili a snažili se stále znovu a znovu. Je jasné, že bez Boží pomocí
bychom to nezvládli. I to je projev Boží milosti. Je jasné, že mnoho manželství
a rodin to nezvládá a už se odcizili tak moc, že tyto teorie jsou pro ně už
dalekou minulostí, ke které se nejde vrátit. Ale Bůh je milostivý. Vždy jde
začít znovu. Nevzdejme naše vztahy. Bojujme za ně. Udělejme si na ně čas. Vždyť
to naše manželství, ta naše rodina má velkou hodnotu a chceme, abychom náš
život prožili dle Boží vůle.
Komentáře
Přehled komentářů
Bratře faráři, děkuji za tak hodnotné kázání, které jste uveřejnil!Krásná, pravdivá slova, moc mě to obohatilo. Pozvu i ostatní členy rodiny, aby si Vaše kázání přečetli, protože je opravdu podnětné. Hezký den přeji Vám i celé Vaší rodince:) Dana Šigutová
Děkuji
DanaŠigutová, 12. 5. 2010 13:28