Jdi na obsah Jdi na menu
 


16. 4. 2023

Zachráněný

velikonocni-bohosluzba-16-9.jpg

V roce 2015 postihlo Nepál ničivé zemětřesení, při kterém zemřelo více než 9.000 lidí. Jedním z postižených byl i osmnáctiletý Ramesh Kitra. Když přišlo zemětřesení, byl zrovna v malém hotelu, kde pracoval. Skončil zavalený troskami, s těžce zraněnými nohami, ale živý a při vědomí. Vedle něj byli dva lidé, které trosky zabily.

Rameshova rodina věří v Pána Ježíše a tak organizovali modlitební setkání a modlili se za něj. I on se modlil a prosil Pána Ježíše o záchranu. Rodina pokračovala v modlitbách i po tom, co po 72 hodinách Rameshe vytáhli z trosek. Ramesh byl totiž v kritickém stavu. Obě nohy mu musely být amputovány, ale Ramesh postupně nabýval síly a uzdravoval se. Ramesh hovoří o tom, že jej zachránil Pán Bůh skrze modlitby druhých. Dnes je aktivním člověkem, studuje, věnuje se sportu a povzbuzuje druhé, aby měli naději. Na krku nosí velký kříž, který odkazuje na zdroj jeho naděje.  

Milí přátelé, máme Velikonoce. I Ježíš byl v temném hrobě. Ale na rozdíl od Rameshe, On byl mrtev. Nicméně protože byl mocnější než smrt, Ježíš vstal z mrtvých. A to je absolutně zásadní zpráva, která mění všechno. Smrt nemusí mít poslední slovo. Zlo nemusí mít poslední slovo. Je tady ten, kdo mám moc i nad smrtí. Ježíš Kristus. A to může mít absolutně zásadní dopad na životy nás všech.

Dovolte, že přečtu jeden krátký verš, který na tu naději, kterou máme v Pánu Ježíši Kristu a v Jeho vzkříšení, ukazuje.  Zapsal ho apoštol Petr: „Veleben buď Bůh a Otec Pána našeho Ježíše Krista, neboť nám ze svého velikého milosrdenství dal vzkříšením Ježíše Krista nově se narodit k živé naději.“ (1. Petr 1, 3)

Petr tady říká, že vzkříšení Ježíše Krista nám dává nově se narodit k živé naději. A dovolte, že se pokusím stručně odpovědět na tři zásadní otázky. Proč se potřebujeme nově narodit, k čemu se potřebujeme nově narodit a jak se to může stát.

 

 

1. Proč se potřebuje nově narodit

Někdo může mít pocit, že je v pořádku, že nic nepotřebuje, že je spokojen, tak jak je. Ale realitou je, že my všichni lidé jsme jako ten zasypaný Ramesh. Sypou se na nás různé věci. Někdy jsme zasypáni různými těžkostmi a trápeními. Zraní nás druzí, nedaří se nám ve vztazích, máme obavy, jak vyjdeme s penězi. A to vše se na nás sype. Ale to by ještě nebylo nejhorší, protože tyto věci se občas nějak vyřeší a je lépe.

Dopadají na nás i další věci. Někdy je to strach ze smrti. Někdy jsou to obavy, zda ten život žiji dobře. A to už jsou větší balvany, které jen tak nezmizí.

Nicméně dopadají na nás ještě větší balvany a to jsou balvany vědomí naší nedokonalosti, vědomí zla, které je ve mně, reality mé omezenosti. A ať si to přiznáme nebo ne, tyto balvany nás doslova zaživa pohřbívají. Hřích nás vrhá do hrobu. Hřích a zlo nás pohřbívají zaživa. A místo, aby byl život tou procházkou krásnou zahradou, tak když nemáme nějaký zdroj pomoci, tak se cítíme, jak pod těžkou dekou, nebo pod troskami, jak někde v díře, kde neproniká mnoho světla.

Nicméně Pán Bůh nás nestvořil pro takový život. On pro nás má něco lepšího. A proto apoštol Petr připomíná, že se potřebujeme nově narodit k životu v naději, k životu ve světle, v radosti, v pokoji. Bez nového narození máme pouze život, kdy jsme prostě zasypání starostmi, naší vlastní omezeností a hříchem. Stále doufáme v záchranu, ale ona nepřichází. A takový život bolí. Poznáváte se v tom někdo?

 

2. K čemu se potřebujeme nově narodit

Petr tady píše, že se člověk může nově narodit k živé naději. Petr tu naději nazývá živou, aby jaksi podtrhl, že nejde pouze o nějaké očekávání, které je vzdáleno realitě. Někdy si takovou neživou naději přivoláváme. Když procházíme něčím zlým, tak si přejeme, abychom se probudili a zjistili, že to je jen sen. Ale to není živá naděje. To je snaha utéct realitě. Živá naděje je ta, která má pevný základ. Živá naděje, jak ji popisuje Bible, není doufání, že to snad vyjde. Živá naděje je jistota, kterou ještě nezažíváme, ale která se určitě stane realitou v budoucnosti.

Co je tedy život v naději? Život v naději je život, kdy se přesvědčíme, že je tady někdo, kdo nás s absolutní jistotou z toho závalu dostane. Ramesh nemohl mít jistotu, že bude zachráněn. Jistě doufal. A jistě to doufání rostlo, když slyšel hlasy, když slyšel, že odstraňují trosky v jeho blízkosti, když navázal kontakt se zachránci.

My můžeme mít jistotu, že Pán Bůh všechno to, co nás tíže dokáže odstranit. My můžeme mít jistotu, že všechna naše břemena může vzít On. My můžeme mít jistotu, že nás dokáže dostat z té temné díry do života v zahradě. A takový život On pro nás přichystal. Takový život nám nabízí. Tady na světě život nebude bezproblémový, ale i tak bude naprosto jiný, protože tu tíhu trosek a dalších věcí On nese za nás. A to je Jeho nabídka. K tomu se potřebujeme nově narodit. Sám Ježíš Kristus nám může dát takovýto nový život.

 

3. Jak se můžeme nově narodit

Ramesh možná říká, že se po zemětřesení podruhé narodil. Nemusel tady být. Ale je tady a žije aktivní radostný život. Co mu pomohlo dostat se z toho závalu ven? Začal se více snažit? Vymyslel nějaký způsob? Změnil nějak způsob svého života? Ne. On neudělal vůbec nic. On nebyl schopen udělat vůbec nic. Všechno, co mu pomohlo, udělali záchranáři.

Stejně je to v našem životě. My si z té díry zmaru sami nepomůžeme. Naší jedinou nadějí je to, že nás někdo zachrání. A prázdný hrob je důkazem, že je tady někdo, kdo je toho schopen. A kříž je důkazem, že je tady někdo, komu za to stojíme. A tím někým je vzkříšený Ježíš Kristus. On nás dokáže a chce zachránit.

Jak se tedy můžeme znovu narodit? Co se musí stát, abychom byli zachráněni? Prostě neodmítnout tu záchranu. Ta nabídka Ježíše Krista je tady i dnes pro každého z nás. Kde je Kristus, tam ta nabídka je. On vždy nabízí, že náš život změní.

Ta nabídka Ježíše byla, i když byl na kříži. Byli tam s ním dva zločinci. Z počátku se Mu oba posmívali. Potom ale jeden z nich uznává své viny a dostává dar víry. Ve víře se obrací na toho umučeného Ježíše a vidí v Něm Krále. A říká: „Pamatuj na mne, až přijdeš do svého království.“ A v tom slůvku pamatuj, není prosba o vzpomínku, je to prosba o záchranu. Je to prosba o Boží jednání. Kdykoli v Bibli čteme, že Pán Bůh pamatoval, pak to znamenalo, že začal dílo záchrany. A Ježíš ho zachránil. Dal mu ten nový život. A říká mu: „Dnes budeš se mnou v ráji.“ To slůvko ráj pochází z perštiny a znamená zahrada. Ježíš tohoto zločince vytáhl z jámy zmaru, kde byl zasypán svými hroznými hříchy, a dal mu nově se narodit k životu v zahradě živé naděje, v přítomnosti Ježíše. Dnes budeš se mnou v ráji.

To je Jeho nabídka i dnes a pro každého z nás. I nám dnes nabízí, že můžeme být s ním v ráji. Zůstaneme zasypání troskami naší bídy a složitosti života nebo dnes pokorně uznáme svoji beznadějnou situaci, uznáme svůj hřích a poprosíme Ježíše, aby na nás pamatoval, aby nás zachránil. On nikoho, kdo upřímně volá o pomoc, neodmítne. On chce, aby každý z nás byl s ním, v Jeho zahradě živé naděje. Ramesh žije nový život. Jaký život žijeme my?

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář