Jdi na obsah Jdi na menu
 


15. 12. 2008

Otázky a odpovědi

ObrazekRozhodl jsem se pro další krok ve fungování těchto stránek a to dát příležitost k otázkám. V komentáři k tomuto příspěvku můžete pokládat otázky týkající se křesťanství, biblických textů a víry vůbec. Určitě se najdou otázky, s kterými si nebudu vědět rady. S některými otázkami možná v diskuzi poradí někdo jiný. A možná se najde něco, s čím budu schopen pomoci. Uvidíme. Takže pokud máte dotaz, napiště jej do komentáře k tomuto článku.

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Re: Dotaz

Michal, 31. 1. 2014 16:11

Zdravím Vás, moc se omlouvám za zpoždění. Kniha je dostupná ve sborech SCEAV nebo na ústředí SCEAV v České Těšíně. Stačí takto? Kdyby bylo třeba, mohu ji poslat poštou. mk

Re: Re: Dotaz

Maryla, 4. 2. 2014 15:36

Děkuji za odpověď. Už se mi Vaši knihu podařilo nejen sehnat, ale mam ji i přečtenou.

Vytrzeni

Petr, 19. 12. 2013 11:02

Dobry den,
moc se mi libi Vas web, jste moudry clovek a rad bych se Vas zeptal na jednu teologickou otazku. Casto slychavam v cirkvi o vytrzeni. Kdyz ale studuji pismo, nenalezam tam prilis podkladu pro to, aby se z toho stala doktrina. Ano, jsou tam jiste naznaky, ktere by se daly vytrzenim snaze vysvetlit, ale take tam vidim text, ze ktereho mi plyne jeho jista nelogicnost. Jeden priklad za vsechny:
„S těmi dny přijde takové soužení, jaké nebylo od počátku světa, který stvořil Bůh, až do dneška a nikdy nebude. A kdyby Pán nezkrátil ty dny, nebyl by spasen žádný člověk. Ale kvůli svým vyvoleným zkrátí ty dny. A tehdy, řekne-li vám někdo: ‚Hle, tu je Mesiáš, hle tam,‘ nevěřte! Vyvstanou lžimesiášové a lžiproroci a budou předvádět znamení a zázraky, aby svedli vyvolené, kdyby to bylo možné. Vy však se mějte na pozoru! Všecko jsem vám řekl předem.“
Pokud by vytrzeni vernych melo nastat pred velkym souzenim, nemuselo by obdobi souzeni byt ukraceno pro spasu vyvolenych, nebot by tu jiz nebyli.
Nemam v teto otazce jasno. Je to jedna z tech, ktere jsou pro me zahaleny tajemstvim a mozna to tak ma byt. Nekdy mam totiz pocit, ze predstava vytrzeni vericich pred souzenim muze byt past, ktera dava lidem moznost druhe sance v obdobi souzeni, cimz je mozne si ospravedlnovat vlaznost vztahu k Panu.
Petr.

Re: Vytrzeni

Michal, 31. 1. 2014 16:07

Dobrý den Petře,
omlouvám se, že jsem tak dlouho nenapsal. Pokusím se tedy alespoň teď. Samozřejmě otázka druhého příchodu a vytržení je náročná a je zde spousta stanovisek a postojů. Moje eschatologie je velice jednoduchá. Jsem přesvědčen, že Ježíš přijde a že to bude konec. Už žádná další šance. Myslím, že Ježíšův příchodu bude koncem světa tak, jak ho známe. Žádných dalších tisíc let. Prostě konec a potom soud a nové věčná země a nebe. Šlo by tady hodně debatovat a různých teoriích, ale toto je ve zkratce moje chápání biblického záznamu. Přeji Vám radostné očekávání příchodu Ježíše Krista. Maranatha!

Re: Re: Vytrzeni

Petr, 3. 2. 2014 9:11

Dekuji, osobne to vidim stejne jako vy :-)

fyzické tresty

Arko, 1. 11. 2013 11:32

Dobrý den, mohu se zeptat na Váš názor ohledně fyzických trestů ve výchově dětí? (až najdete trochu času :) )
Bible hovoří jasně (dokonce více než jasně .např Př 23,14)
Názor "odborníku" nám říká něco jiného... http://www.respektovat.com/clanky-rozhovory/trestani-pro-psychologii/
- tzv bezstresová výchova...

Nebavím se o tom, že v prvé řadě musíme dítě milovat... ale o disciplíně
děkuji

Re: fyzické tresty

Michal, 31. 1. 2014 17:21

Dobrý den,
v prvé řadě se omlouvám za tragicky pozdní reakci. Já jsem rozhodně přesvědčen o užitečnosti tělesných trestů a jejich oprávněnosti. Ale pozor, je to jako práce se skalpelem. Lehce můžeme říznout vedle. Na druhé straně můžeme zachránit a pomoci. Takže povzbuzuji ke čtení a vzdělávání se v této oblasti. Zmíním jen pár obecných zásad. Fyzický trest má rozhodně místo pouze v trestání neposlušnosti, nikdy ne v trestání nešikovnosti, apod. Trest nikdy nesmí být vykonán ve vzteku a hněvu. Dítě vždy musí chápat, proč je trestáno. Fyzický trest má místo pouze v jistém věkovém rozmezí. Tady se názory rozcházejí, ale osobně si myslím, že někdo kolem 6 – 7 let končí období, kdy je fyzický trest vhodným trestem. A samozřejmě, fyzický trest je podmíněn láskyplným prostředím, jak jste i sám zmínil. Takže osobně se s názory vámi zmiňovaných „odborníků“ neztotožňuji.
Přeji hodně moudrosti do výchovy dětí!

Učedníci

Anežka, 29. 9. 2013 21:14

Dobrý večer Michale,
nejprve mi dovolte popřát Vám všechno nejlepší k Vašemu dnešnímu svátku, pevné zdraví a hojné Boží požehnání nejen pro Vás, ale také celé Vaší rodině :-)
Mám jeden malý dotaz: nedávno jsem slyšela v jednom filmu (který popisuje život Pána Ježíše) větu, že jeho učedníkem je každý, kdož hlásá jeho slovo. Máme tedy i my všichni, kteří v Něj věříme a hlásáme jeho slovo tu výsadu, že se smíme nazývat jeho učedníky? Dá se to podle Vás tak říci? Je někde v Bibli toto řečeno? Děkuji za Vaši pomoc a také čas, který nám věnujete. Kéž Vám za to všechno Pán Bůh hojně žehná! Zdraví Anežka.

Re: Učedníci

Michal, 30. 9. 2013 17:14

Dobrý den Anežko,
děkuji za dotaz. Asi bych zacitoval top, co řekl Ježíš Židům, nejen Jeho dvanácti. Těm řekl: „Zůstanete-li v mém slovu, jste opravdu mými učedníky.“ (Jan 8:31) Takže z toho dedukuji, že každý, kdo žije Božím slovem, se může v pokoji nazývat Ježíšovým učedníkem. Snad tolik stačí. Pokud je třeba, ptejte se dál.

ČLÁNEK

JARDA, 16. 9. 2013 12:02

Dobrý den co tomu říkáte viz odkaz myslím hlavně komentáře k článku (napadání církví, touha po návratu komunistů atd.). Proč lidi tolik církve nesnášeji?
http://aktualne.centrum.cz/blogy-a-nazory/komentare/clanek.phtml?id=790017
Děkuji Jarda

Re: ČLÁNEK

Michal, 17. 9. 2013 12:21

Dobrý den Jardo,děkuji za otázku. Žel jsem se nějak k těm komentářům nedostal. Odstranili je nebo musím být někde přihlášený? Prostě tam žádné komentáře nenacházím. Ale docela si je dokážu představit, protože ony jsou vlastně stejné u jakéhokoli článečku o církvích. Proč? Z jedné strany je asi pravda, že církev v ČR je slabá a neumí člověka reálně oslovit. Ale v posledních letech se prostě hrozně moc projevilo to, že se otázka církevních restitucí zpolitizovala a i média většinou nehrála nestrannou roli. Předpokládám, že kdyby církevní restituce nastaly v devadesátých létech se všemi ostatními restitucemi, tak by to vypadalo trochu jinak. Ale víc se neodvážím říci. Nejsem sociolog a neznám všechny důvody tohoto stavu. Spíše je to pro mne výzva, abychom byli těmi, kteří ukazuji, že následovníci Ježíše Krista jsou jiní než je to podáváno médii. Přeji hodně moudrosti do dalšího čtení a a hodnocení čteného. Michal

Astrologie

Jana, 13. 7. 2013 13:50

Dobrý den,
rád bych znala Váš názorale nevím zda je to přesně otázka pro Vás. Co si myslíte o astrologii. Teď nemám na mysli předpovídání budoucnosti ani horoskopy v novinách - ty jsou opravdu spíš recese. Jde mi o to jestli u konkrétního člověka opravdu jeho jméno, datumu narození atd. může vyjadřovat jeho charakteristiku. Vím že to církve většinou odmítají ale já jsem měla možnost číst charakteristiky několika lidí, zpracované prof. astrologem (nikoliv z internetu) - vycházelo se ze jména, datumu, hodiny a místa narození atd. a ačkoliv zpracovatel nikoho z nich osobně neznal, vyšly výsledné osobnostní charakteristiky těch lidí podle mého názoru až překvapivě přesně. Nebo nový papež František - že si vybral toto jméno protože něco konkrétního charakterizuje. Nevím zda jsem se vyádřila dost srozumitelně.
Velice Vám děkuji.

Re: Astrologie

Arko, 15. 7. 2013 12:10

Pan Klus Vám dá určitě ucelenější odpověď...
Z mé strany ale jen jedna věc:
Nejde o to jestli to funguje nebo ne. Jde o to jestli to máme dělat. (jak se na to dívá Bůh... a Bohu to je ohavností)

Re: Astrologie

Michal, 16. 7. 2013 14:00

Dobrý den paní Jano,

myslím, že jsem pochopil otázku. Nebudu se moc vyjadřovat ke jménu. Tam je to jasnější, lidé často dávají či přijímají jména, dle charakteru osoby. Z toho vznikla i naše mnohá dnešní příjmení. Ale nesouhlasím, že by se dítě nějak vyvíjelo dle jména, které má. I když chápu, že pokud hloupí rodiče dávají hloupé jméno, tak to dítě může poznamenat. (Znám jedno dítě s křestním jménem Vařečka.)
Teď spíše k té astrologii. Myslím, že Arko už to řekl docela jasně, souhlasím s ním, přesto ještě několik mých myšlenek. Jsem přesvědčen o tom, že na člověka jako na komplexní bytost má vliv spousta věcí. Dnes už nejsou rozdíly tak markantní, protože si žijeme luxusně, ale určitě má na fyzický stav dítě vliv to, kdy se plod vyvíjí. Plod je totiž ovlivněn totiž třeba aktivitou matky, kvalitou stravy, atd. A to je a především v minulosti (ale určitě i dnes) bylo v různých obdobích jiné (dostupnost čerstvého ovoce a zeleniny, těžká práce v sezóně, …). Ale jistě různá období ovlivňují i psychiku matky a tudíž i vyvíjejícího se dítěte. A věřil bych tomu, že lze vystopovat jisté společné rysy charakteristické pro dané období. Tady bych ale skončil. Astrologie naproti tomu říká, že to, co se děje na nebi, určuje běh věcí na zemi. Ano, Bůh v minulosti použil nebeské znamení, jako svědectví o své moci, jako nástroj jistého zjevení (například betlémská hvězda). Nicméně Bůh ve svém slově jasně a opakovaně ukazuje na to, že On je ten, kdo řídí vším. On je ten, kdo řídí světem a jeho během. Neřídí jím stvořené hvězdy či planety, které jsou na nebi, ale ten, kdo je Stvořitel toho všeho a kdo trůní v nebesích. On také říká, že nám dává své zjevení. Ale tím zjevením nejsou pohyby nebeských těles. Tím zjevením je především Jeho slovo – Bible, a Jeho Syn – Ježíš Kristus. A tohle zjevení má vést náš život, ne zjevení získané z hvězd, karet či křišťálové koule. Na počátku říkáte, že předpovídání budoucnosti a horoskopy jsou spíše recese. Na základě své pastorační praxe si dovolím s Vámi nesouhlasit. Obrovské množství lidí dnes běhá za kartáři a věštci a žádají pomoc. Platí velké peníze za to, aby tam našli klid, radu či zdraví. To už není recese, to je docela alarmující stav. A jak už řekl Arko, zcela jasně je to cesta, která se neshoduje s cestou, kterou nám představuje Bible. Ano, na tomto světě je spousta zajímavých věcí, které mají nádech záhad a tajemna. Přitahují nás. Ale my se potřebujeme neustále ujišťovat o tom, že svůj život stavíme na tom, co je jasné. A evangelium Ježíše Krista jasné je. Tolik mých postřehů. Přeji Vám, abyste v evangeliu nacházela pokoj pro svůj život!

Dvě otázky

Jan, 9. 7. 2013 12:17

Dobrý den,
předem se omlouvám za možná naivní dotazy. Chtěl bych se zeptat zda může být spasen i člověk, který v Boha nevěří ani nemá zájem o otázky náboženské obecně, i když jinak žije bezúhonným životem? Co je základními podmínkami spasení?
Dále by mně zajímalo proč se některým lidem i třeba nevěřícím daří téměř vše - práce, bohatství, vztahy a někdo má zase naopak hodně smůlu, i třeba nezaslouženě. Znám ze svého okolí oba příklady a těžko hledám vysvětlení. Moc Vám děkuji, přeji vše dobré.

Re: Dvě otázky

Michal, 11. 7. 2013 11:00

Dobrý den Jane,
Vaše otázky nejsou naivní, ale naopak jsou velice důležité. Rád Vám sdělím, co já vidím v Bibli a jak tedy chápu biblický pohled na tyto otázky. Začnu tou první. Nejprve se dotknu slova bezúhonný. Bible říká, že bez Boha není nikdo schopen žít bezúhonný život. (Řím. 3:10) I člověk, který má vysoký morální kredit a žije vzorným životem, není bezúhonný. I taký člověk selhává, chybuje, hřeší. Jediný, kdo byl sám o sobě bezúhonným člověkem, byl Ježíš Kristus, který za naši hříšnost zaplatil svým životem. On sám nám nabízí odpuštění a svoji bezúhonnost. A tuto bezúhonnost my můžeme přijmout vírou, když uvěříme v Něj, jako ve svého Zachránce. (Řím 4:3, Řím. 10:9; Mk 16:16) Bez víry není možno obdržet spasení. (Žid. 11:6). Ale věřící člověk určitě nemusí propadat beznaději, kvůli blízkým, kdo nevěří. Můžeme se modlit za ty, kdo nevěří. Bůh je milostivý a zachraňuje v každém věku.
A ke druhé otázce. Ano, máte pravdu, že víra v Boha nám nezaručuje pohodový život. Jsem si naprosto jist, že když člověk věří Bohu a žije s Ním, tak je ochráněn od obrovské spousty těžkostí a problémů. Ale to my nevidíme. Vidíme ty těžkosti, které zůstaly. A často toho není málo. A někdy se srovnáváme s nevěřícími a zdá se nám, že to není spravedlivé. Podobný myšlenkový zápas podstoupil i autor Žalmu 73. Pokládá stejnou otázku. A dochází k závěru, že až věčnost přinese plnou spravedlnost. Opravdu někdy nevíme, proč nás Pán Bůh před některými věcmi neochrání, proč se nám více nedaří. (Někdy, rozhodně ne vždycky, může být důvodem naše neposlušnost Bohu a náš hřích.) Na mnohé z těchto otázek opravdu tady na zemi nedostaneme odpověď. Ale je tady něco, co nám může pomoct, když tyto myšlenky přicházejí do naší mysli. Potřebujme si položit jednu důležitou otázku. Proč věřím Bohu? Věřím Mu proto, že mám naději, že mi to v životě pomůže a že to učiní můj život lepším? Věřím proto, že se to „oplatí“? My všichni máme tendenci být zaměřeni sami na sebe. A to nám hrozí i v naší zbožnosti. Do centra stavíme sebe a ne Boha. A to je špatně. Já nechci věřit ze sobeckých zájmů. Věřím Bohu, protože jsem se přesvědčil, že poselství Bible je pravdivé. Věřím, protože je to pravda. A cílem křesťanské víry je vyvýšit Krista, ne zajistit si lepší život. A to si potřebuji často připomínat, jinak se zase mým bohem stane mé já. Prorok Agues zapsal: „I kdyby fíkovník nevypučel, réva nedala výnos, selhala plodnost olivy, pole nevydala pokrm, z ohrady zmizel brav, ve chlévech dobytek nebyl, já budu jásotem oslavovat Hospodina, jásat ke chvále Boha, který je má spása.“ (Ag 3:17-18)
To je jen stručná odpověď na Vaše otázky. Mohli bychom psát mnohem více. Pokud budete mít návaznou, či úplně jinou otázku, určitě napište. Přeji Vám hodně radosti z hledání pravdy. Kéž je Bible Vaším dobrým průvodcem.

zanedbávání společných shromáždění (Židům 10,25)

Maryla, 16. 6. 2013 12:18

Dobrý den, v listě Židům je, že nemáme zanedbávat společná shromáždění, co ale lidé, kteří nemohou do kostela kvůli nemoci? Ať už svoji vlastní, nebo někoho o koho pečují. Je to také zanedbávání společných shromáždění?

Re: zanedbávání společných shromáždění (Židům 10,25)

Michal, 17. 6. 2013 10:45

Dobrý den. Myslím, že když je někdo neschopen přijít do shromáždění, protože mu to nemoc nedovolí, tak nemusí mít výčitky. Nicméně, takový člověk by si měl uvědomit, že pokud je oddělen od společenství, kde se zvěstuje Boží slovo, kde se vysluhuje Večeře Páně, tak je velmi ochuzen a činí ho to duchovně zranitelnějším. A tady je úkolem církve, nemocného i těch, kdo o nemocného pečují, hledat cesty, jak takovému člověku pomoct. Samozřejmě záleží na typu nemoci apod. Ale velice důležitá je v takové chvíli služba navštěvování. Do podobné kategorie spadají i osoby pečující o nemocné, i když tady bych silně doporučil hledat cesty, jak si najít někoho, kdo mne na chvíli zastoupí. I z praktického hlediska, protože člověk si od této náročné služby potřebuje někdy odpočinout. A často potřebuje i duchovně povzbudit. Takže bych doporučil hledat cesty, jak se do shromáždění dostat. Výzva v listu Židům, abychom nezanedbávali společná shromáždění, je výzva, která nám má ukázat, jak důležité je společenství pro náš duchovní život. Nikdy na to nezapomeňme.

Hormonální antikoncepce

Bobo, 3. 6. 2013 14:00

DObrý den, chci se zeptat, zda ten, kdo užívá hormonální antikoncepci, dělá něco špatně? Je to hřích?

Re: Hormonální antikoncepce

Arko, 4. 6. 2013 9:12

pokud užíváš hormomální antikoncepci, která má řadu nežádoucích účinků, můžeš si Vážně poškodit své tělo...
Pokud se jedná o hřích, tak tady je "ve stručnosti" popis, jak hormonální antikoncepce funguje
http://www.hormonalni.cz/principy-fungovani-hormonalni-antikoncepce/
Chtěl bych vyzdvihnout slovo "abortivni", které je v článku - což znamená potrat